Veelgestelde vragen
Algemene vragen
Wij gebruiken Mollie als onze ” payment provider” een payment provider verzorgt onze betalingen.
U heeft bij ons de keuze uit 5 betaalmethodes:
iDeal: Snel en eenvoudig en de meest gebruikte manier van betalen. Betalingen komen direct bij ons binnen.
Sepa Overboeking: Betaling gaat via overboeking, het geld wordt overgemaakt op een bankrekeningnummer van Mollie en vervolgens keert
Bancontact: Dit is geschikt voor Belgische klanten die een betaling willen doen. Er zit vaak wel een betaallimiet om te betalen via Bancontact en moet mogelijk verhoogd worden voordat u kunt betalen.
Belfius Direct Net: Een Belgische betaalprovider voor klanten die bankieren met de Belfius Bank.
Achteraf betalen: U kunt bij ons achteraf betalen. Neem hiervoor contact met ons op via whatsapp of e-mail. U betaald 50% van het aankoopbedrag vooraf en de overige 50% wanneer de bestelling klaar staat om verzonden te worden. U krijgt hiervoor een betaallink toegestuurd via e-mail.
U heeft het recht als consument om de computer tot 30 dagen na aankoop aan ons te retourneren (herroepingsrecht) Hierbij wordt wel verwacht dat de computer niet lange tijd gebruikt is (maximaal 5 uur)Â Â
Prebuilts: U krijgt het volledige bedrag terug op uw rekening gestort. De kosten voor het retourneren zijn voor de rekening van de klant
PC’s via de configurator: Onze assemblages zijn een “service” die wij hebben uitgevoerd op uw computer, hier hebben wij aan onze kant veel tijd gestoken. Wij vragen voor deze service 8% van het originele aankoopbedrag exclusief Windows Licentie. Windows licenties zijn uitgesloten van het herroepingsrecht omdat deze niet hergebruikt kunnen worden en zijn onbruikbaar na activatie.Â
Custom PC’s aanvragen via formulier (offerte): Deze computers zijn helemaal uitgesloten van het herroepingsrecht en kunnen niet worden geretourneerd. u doet afstand van het herroepingsrecht als u via deze methode een aankoop doet. Dit staat ook duidelijk aangegeven. Wees u hier bewust van.Â
Zakelijke klanten zijn uitgesloten van het herroepingsrecht (retourneren)
Er een mogelijkheid om in de 1e maand na aankoop om de computerconfiguratie aan te passen. Als de computer bijvoorbeeld niet snel genoeg is voor wat uw verwachting is en er bijvoorbeeld een snellere videokaart of processor in wilt laten plaatsen dan kunt u de computer naar ons toesturen of langsbrengen. Neem hiervoor contact met ons op via info@rigbuilder.nl
Alle computers worden in de meeste gevallen kant en klaar afgeleverd. Dat betekent dat wij alle componenten in de computer plaatsen, correct aansluiten en Windows installeren met alle drivers en software applicaties die nodig zijn om de computer goed te laten draaien. In sommige gevallen wordt de videokaart uit voorzorg verwijderd uit de computer en in een aparte doos meegezonden. Dit wordt gedaan om transportschade op de videokaart en moederbord te beperken.
De bevestiging van het moederbord is niet geschikt om computers met zware videokaarten te transporteren via een pakketdienst.
Wij hebben een handleiding op onze website om de videokaart te plaatsen. Dit kost slechts een paar minuten van uw tijd.Â
Alle computers komen met 3 jaar volledige garantie. Er zit dus 3 jaar garantie op de componenten en onze assemblage. U kunt in die 3 jaar de computer naar ons toesturen of langsbrengen bij problemen en wij zullen deze kosteloos onderzoeken en eventueel repareren. Hiervoor kan het wel zo zijn dat een component naar de fabrikant toegestuurd moet worden.Â
De reparatietijd hangt af van een aantal factoren. Sommige onderdelen vervangen wij met een nieuwe component terwijl andere componenten zoals de processor, moederbord of videokaart opgestuurd worden naar de fabrikant voor reparatie. Dit proces kan enkele weken duren.Â
Wij zijn van Maandag tot Vrijdag bereikbaar van 10:00 tot 20:00. (uitgezonderd vakantiedagen)Â U kunt voor ondersteuning contact opnemen via de telefoon, whatsapp of e-mail. Onze contactgegevens vindt u hier.Â
U kunt terecht bij problemen met de computer, blauwe schermen, crashes.Â
Als u problemen heeft met een individueel spel kunt u beter contact opnemen met support van de spelontwikkelaar. Wij bieden geen ondersteuning bij individuele spellen.Â
Vragen over configurator
In onze standaardprijs zit al een volledige computer met kast, processor, videokaart, moederborrd, werkgeheugen processorkoeler, opslag, voeding en besturingssysteem inbegrepen. Alles wat nodig is om er een volledig werkende computer van te maken. Ook zitten de kosten van assemblage bij deze prijs inbegrepen.
De meeste prijzen die u ziet zijn een meerprijs ten opzichte van de standaardconfiguratie. Wij hanteren een standaardconfiguratie waar al een prijs in zit begrepen. Bij deze prijs zit een hele computer met onderdelen inbegrepen. Naarmate u snellere en duurdere componenten selecteert wordt de prijs van de computer duurder.
De prijzen die u dus ziet zijn daarom lager dan winkelrpijzen.
Onze configurator is zo ontworpen dat het niet uitmaakt wat u selecteert. In meer dan 99% van alle configuraties zal er geen conflict zijn met de geselecteerde componenten. Daarnaast controleren wij elke bestelling in het geval van een probleem. Mocht er toch een probleem zijn dan nemen wij contact met u op.Â
Â
De onderstaande onderdelen zijn nodig om de computer werkend te krijgen.
Computerkast: De behuizing waar alle onderdelen in geplaatst worden. Deze komen de meeste gevallen al met RGB verlichting.
Ventilatoren: De worden gebruikt om koele lucht de kast in te blazen en warme lucht af te zuigen. Ze zorgen ervoor dat onderdelen niet oververhit raken.
Processorkoeler: De processorkoeler is er om processor te laten koelen. Zonder een processorkoeler zal een processor oververhit raken en zal de computer niet opstarten.
Moederbord: Op het moederbord worden alle interne componenten aangesloten. Er zitten veel chips op om alles goed te laten werken. Onze configurator is zo ontworpen dat u altijd een moederbord selecteert die past bij jouw geselecteerde processor. Als u de keuze van de processor veranderd kan het zijn dat u andere moederborden te zien krijgt.Â
Werkgeheugen: Dit geheugen wordt gebruikt door de processor om tijdelijke informatie in op te slaan. Er zijn 2 soorten geheugenmodules, DDR4 en DDR5. Ook deze optie heeft invloed op de keuze van de processor die is geselecteerd. Sommige processoren hebben DDR4 nodig terwijl nieuwere processoren DDR5 gebruiken. Het is niet mogelijk om DDR4 geheugen in een DDR5 moederbord te plaatsen.
Videokaart: De videokaart wordt gebruikt om alle grafische pracht van de spellen te genereren. Deze optie heeft dus veel invloed op de prestaties van spellen. Een dure krachtige videokaart heeft mogelijk een voeding nodig met meer vermogen. Bij de optie voedingskeuze staat er hier meer informatie over.
Voeding: De voeding is nodig om de computer van voldoende stroom te voorzien. Het is een kubusvormige kast met een ventilator waar stroomkabels aan bevestigd kunnen worden. Zonder voeding is een werkende computer niet mogelijk.
Opslag: Dit wordt gebruikt om Windows, spellen, muziek, video, en allerlei andere bestanden op te zetten. Er zijn 2 soorten opslag. M.2 opslag wat heel snel is en geschikt is voor Windows & Spellen. En er zijn harde schijven die gebruikt worden om media, video’s en andere bestanden in op te slaan.
Besturingssysteem: Dit is de software die geinstalleerd wordt om de computer bruikbaar te maken. Zonder besturingssysteem wordt het heel lastig om de computer te gebruiken. U kunt een PC aanschaffen met of zonder licentie. De licentie wordt gebruikt om Windows te activeren. Zonder activatie gebruikt u een demo versie van Windows met beperkte functionaliteit en een watermerk die rechtsonder in beeld is.
Dat heeft 2 redenen. Als er een andere processor gekozen wordt kan het zijn dat deze een ander moederbord nodig heeft. De reden hiervoor is omdat de geselecteerde processor niet op het standaard moederbord past. Onze configurator past dit automatisch aan. Dit moederbord is vaak duurder. Dit is de reden waarom de prijs snel stijgt. Wel is het zo dat er meer functionaliteiten en nieuwere features op het duurdere moederbord zit, zoals een nieuwere versie van Wifi & Bluetooth, of een betere stroomtoevoer die nodig is voor de processor.
De tweede reden waarom de prijs omhoog schiet is het werkgeheugen. Waarschijnlijk moet er in plaats van DDR4 werkgeheugen DDR5 werkgeheugen de computer. Het is niet mogelijk om een computer waar DDR5 in past om er DDR4 geheugen in te laten zetten. DDR5 werkgeheugen is iets duurder dan DDR4 werkgeheugen. Ook is het zo dat DDR5 werkgeheugen standaard al 32GB heeft in plaats van 16GB. De meerprijs staat vermeldt bij de geheugenmodules.
De prijs zal stijgen als u een AMD 7000 of 9000 serie processor selecteert of een Intel Core ultra processor selecteert.
Nieuwe Game PC gekocht
- Stroomstekker:Â Deze dikke zwarte kabel wordt gebruikt om de computer van stroom te voorzien.
- Schakelaar achterop: Op de achterkant van de PC naast de stroomstekker zit een I-O schakelaar. Zorg ervoor dat deze op de I staat.
- Monitor aansluiten:Â Als er geen videokaart in de PC zit kunt u de videoaansluitingen op het moederbord gebruiken. Als er wel een videokaart in de PC zit moet u de videoaansluitingen gebruiken die op de videokaart zitten. Anders krijgt u geen beeld.
In veel gevallen leveren wij de videokaart los mee om schade tijdens transport aan de videokaart en computer te voorkomen. Dit is helaas een noodzakelijk kwaad.Â
Â
U kunt een handleiding m.b.t. de installatie van de videokaart hier vinden.Â
U moet uw drivers van de videokaart nog even updaten voordat u games afspeelt. U kunt dit doen door in te loggen op Geforce Experience. Met deze applicatie houdt u uw drivers up to date.Â
Tip: Als u een nieuw uitgekomen spel speelt zorg er altijd eerst voor dat u deze drivers up to date zijn.
Wij updaten Windows 11 standaard niet naar de allernieuwste versie. Alhoewel dit automatisch gedaan zal worden door Windows kunt u dit proces versnellen door naar Instellingen -> Windows update te gaan.Â
Standaard komt Windows 11 met een goede Anti virus en malware bescherming. Het is niet noodzakelijk om een anti virus software pakket te installeren op uw computer.Â
Problemen met een nieuwe PC
Controleer of monitor kabel (HDMI of Displayport) aangesloten is via de HDMI aansluiting van de videokaart. Gebruik niet de HDMI of Displayport aansluiting die op het moederbord zit. Deze worden uitgeschakeld zodra de computer een videokaart in de computer detecteert.Â
Het kan voorkomen dat we vergeten zijn om de schijf toe te voegen in Windows. Dat betekent dat de opslagschijf wel is ingebouwd en is aangesloten maar dat er nog een stap gedaan moet worden voordat deze zichtbaar is. Normaal doen wij dit maar het is een stap dat soms door ons vergeten wordt uit te voeren.Â
Druk met de rechtermuisknop op start -> schijfbeheer
Zoek naar de schijf met een zwarte balk en druk erop met de rechtermuisknop -> Nieuwe partitie
Volg de stappen die in de wizard worden opgegeven. (Selecteer altijd GPT en geen MBR)
Bij nieuwe computers die minder dan een maand oud zijn kan het voorkomen dat er defect ontstaat in een geheugenmodule. Om dit te achterhalen zijn er 2 methodes:Â
Als u wel in Windows kunt komen: Download Memtest en gebruik een lege USB stick om de applicatie erop te zetten Let op, data op deze USB drive wordt verwijderd bij gebruik van dit programma. Steek de drive in de computer en start deze vervolgens op.
Heeft u een MSI moederbord? Druk dan op F12 en selecteer de USB stick in het menu dat naar voren komt.Â
Heeft u een Asus Moederbord? Druk dan op DEL om het bios in te gaan en selecteer F6 om het opstartmenu naar voren te halen.
Als het goed is start Memtest automatisch op en hoeft u verder niets te doen. U krijgt na een aantal seconden een scherm te zien, U laat deze voor ongeveer 10 minuten draaien. Op het scherm worden geheugenfouten weergegeven. Wordt er meer dan 0 fouten weergegeven, dan wijst dit erop dat 1 van de geheugenmodules defect is en moet u contact met ons opnemen op info@rigbuilder.nl voor de vervanging van de geheugenmodules.
Als u niet in Windows kunt komen kunt u het beste even contact opnemen via whatsapp en wij zullen u door de stappen begeleiden om te controleren of de geheugenmodule defect is.
Als u crashes ervaart tijdens het spelen van spellen is het belangrijk dat Windows en de Nvidia driver up to date is.
U kunt de Nvidia driver update via het programma Geforce Experience. U bent hiervoor verplicht om een account aan te maken. In dit programma kunt u eenvoudig de driver van de videokaart updaten naar de nieuwste versie.
Voor een AMD videokaart kunt u de videokaart driver updaten via AMD’s Adrenalin software of via de website van AMD.
Mocht u nog steeds crashes ervaren bij “meerdere spellen” neem dan contact met ons op.
Als u een moederbord heeft gekocht met Wifi kan het zo zijn dat u een slechte wifi verbinding heeft. Dit komt omdat er op de wifi aansluiting “antennes” moeten worden aangesloten die het wifi signaal versterken.Â
Deze wifi antennes kunt u installeren op de 2 ronde aansluitingen op de achterkant van uw PC. Deze sluit u aan door te draaien totdat ze vast zitten. De Wifi antennes kunt u vinden in de doos waar ook de stroomstekker in wordt meegeleverd.Â
Als u een probleem heeft met de computer en contact met u ons op wilt nemen raden wij aan om ons eerst te contacteren via whatsapp of e-mail. Zou u het volgende kunnen beschrijven in uw bericht?
Â
- Vermeld uw ordernummer
- Beschrijf het probleem.
- Hoe vaak heeft u hier last van?Â
- Wanneer is ongeveer het probleem ontstaan?
- Als u een blauw scherm heeft, maak er een foto of video van en stuur deze met het bericht mee, vermeld ook hoe vaak u dit scherm krijgt en wanneer u deze krijgt.
Â
Het kan zijn dat de computer naar ons teruggestuurd moet worden of gebracht moet worden ter reparatie. Dit kan op afspraak gedaan worden. Wij zullen u over eventuele vervolgstappen contacteren. Voor het aanleveren van de defecte computer bent u zelf verantwoordelijk. Wij leveren 3 jaar garantie en vragen verder geen onderzoek of reparatiekosten in deze eerste 3 jaar na aanschaf.Â
Probleem met een PC
Als u een probleem heeft met de computer en contact met u ons op wilt nemen raden wij aan om ons eerst te contacteren via whatsapp of e-mail. Zou u het volgende kunnen beschrijven in uw bericht?
Â
- Vermeld uw ordernummer
- Beschrijf het probleem.
- Hoe vaak heeft u hier last van?Â
- Wanneer is ongeveer het probleem ontstaan?
- Als u een blauw scherm heeft, maak er een foto of video van en stuur deze met het bericht mee, vermeld ook hoe vaak u dit scherm krijgt en wanneer u deze krijgt.
Â
Het kan zijn dat de computer naar ons teruggestuurd moet worden of gebracht moet worden ter reparatie. Dit kan op afspraak gedaan worden. Wij zullen u over eventuele vervolgstappen contacteren. Voor het aanleveren van de defecte computer bent u zelf verantwoordelijk. Wij leveren 3 jaar garantie en vragen verder geen onderzoek of reparatiekosten in deze eerste 3 jaar na aanschaf.Â
Het kan zo zijn dat het probleem niet op afstand kan worden opgelost en dat u de computer terug moet komen voor reparatie.
Als u gaat verzenden raden wij aan om de doos / piepschuim te gebruiken waar de computer van origine in heeft gezeten. Als u dit niet meer heeft zorg dat u een doos gebruikt met voldoende luchtkussenfolie en bescherming zodat de computer niet beschadigd raakt tijdens transport. Wij raden ten zeerste aan om zware videokaarten eerst uit de computer te verwijderen voordat deze wordt verzonden. Door dit niet te doen kan er fysieke schade ontstaan op de videokaart of moederbord. Bij fysieke schade vervalt de garantie.
U bent zelf verantwoordelijk voor het toesturen van de computer .U bent ook verantwoordelijk voor eventuele verzendkosten. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fysieke schade die ontstaat voor zendingen die naar ons worden verzonden. U kunt ook de computer eventueel langsbrengen. Waar mogelijk proberen wij de computer z.s.m. direct te herstellen zodat er niet meerdere keren op en neer hoeft worden gereden.Â
We hanteren geen kosten voor onderzoek of reparatie als de computer binnen de garantietermijn valt.Â
U kunt de computer versturen naar het onderstaand adres:Â vermeld altijd uw ordernummer of naam op de doos.Â
Rigbuilder.nl
Prinses Irenestraat 6
8071NZ Nunspeet
Nederland
De reparatietijd kan variëren van een week tot 4 weken. Het reparatieproces kan langer duren als een component opgestuurd moet worden naar de fabrikant voor reparatie.Â
Â